;

50e aansluiting Beeldzorg is een feit

Via Beeldzorg kunnen personen die Ambulante Ondersteuning van BuroFlo ontvangen, 24 uur per dag en 7 dagen per week een gesprek voeren met een begeleider in de zorgcentrale. Dit gaat via videobellen op een speciaal daarvoor ingerichte iPad. BuroFlo is in maart 2019 gestart met Beeldzorg; inmiddels zijn er vijftig cliënten van BuroFlo aangesloten.

50e aansluiting Beeldzorg is een feit

Beeldzorg is niet helemaal nieuw. Zo heeft zorginstelling de Waerden al langere tijd ervaring met het aanbieden van Beeldzorg. Waarom het wiel opnieuw uitvinden, als je ook gebruik kunt maken van elkaars expertise, hebben de medewerkers van BuroFlo gedacht. De samenwerking is opgezocht: De cliënten van BuroFlo leggen nu met Beeldzorg contact met de beeldzorgcentralisten van de Waerden. De beeldzorgcentralisten zijn opgeleid om hulp te bieden op afstand, zonder voorkennis van de cliënt.

Sjaan van der Velde maakt gebruik van Beeldzorg en vertelt er graag over. Toen ze erachter kwam dat haar buurman nog niet wist hoe het werkte, heeft ze hem direct een demonstratie gegeven. Zelf vond ze het de eerste keer ook best spannend om in te bellen.  Maar ze adviseert anderen wel om Beeldzorg te gebruiken: ‘Ze moeten het wel gaan gebruiken, het is goed dat je met mensen kan praten, en dat er iemand is die je een steun in de rug geeft. Als je er niet uitkomt, is er altijd iemand die je helpen wilt.’

Op het startscherm van de iPad staat een knop waarmee de cliënt direct inbelt met iemand van de beeldzorgcentrale. Hij kan hier terecht voor al zijn vragen, maar ook om even een praatje te maken als daar behoefte aan is. De gespecialiseerde beeldzorgcentralisten richten zich op het zelf-oplossend vermogen van de cliënt. Zij beantwoorden de vraag of maken een plan met de deelnemer. De beeldzorgcentrale is altijd bereikbaar, dag en nacht. Zo hoeft de cliënt niet te wachten op zijn ambulant begeleider, die langskomt op gezette tijden. Naast de knop voor het videobellen met de beeldzorgcentrale, kunnen er tot vijf knoppen toegevoegd worden om te videobellen met verwanten die ook over een beeldzorg-account beschikken.

Die laatste optie wil ambulant begeleider Elly Bankras optimaal benutten: ‘Ik ben aan het inventariseren welke personen met Beeldzorg elkaar zouden kunnen versterken. Als zij elkaar al kennen, kan het leuk en handig zijn om elkaar te kunnen videobellen via Beeldzorg. Cliënten kunnen dan ook terecht bij elkaar voor een praatje of advies.’

Als Van der Velden laat zien hoe Beeldzorg werkt, blijkt juist haar favoriete Beeldzorgcentralist op te nemen. Na afloop vertelt Van der Velden: ‘Zij is heel aardig. Ze is heel erg lief, en als je wat vraagt, krijg je meteen goed antwoord. En je hebt er ook heel veel lol mee. Dat scheelt, dan is de klik er meteen mee en ga je iemand vertrouwen. Maar alle anderen helpen me ook erg goed hoor!’

Info aanvragen

Wilt u meer weten of heeft u een vraag? Neem dan contact met ons op.